Home Nieuws Nieuwspagina

Docenttraining & Intervisie: vaardigheden extremiteiten

02 oktober 2024
Docenttraining & Intervisie: vaardigheden extremiteiten
Duur: 2 dagen
Ingangsniveau: Docenten Fysiotherapie, aandachtsgebied neuromusculoskeletaal
Investering: € 570,-
Deelnemers: Docenten Fysiotherapie, aandachtsgebied neuromusculoskeletaal 

Samenvatting

Deze cursus is specifiek ontwikkeld voor docenten Fysiotherapie die hun aandachtsgebied hebben binnen het neuromusculoskeletale domein. De cursus is erop gericht om de manuele vaardigheden van de extremiteiten op te frissen en visie hierop te bespreken.

De vier pijlers van deze cursus zijn:

  • Het opfrissen van de manuele vaardigheden van de extremiteiten en deze naar een hoger niveau tillen;
  • Het plaatsen van de vaardigheden in de juiste context binnen het redeneren;
  • Het verbeteren van didactische vaardigheden omtrent het aanleren van manuele vaardigheden bij (fysiotherapie)studenten;
  • Het inzicht krijgen in werk gerelateerde vraagstukken door van elkaar te leren.

De rol van manuele vaardigheden van de extremiteiten, onderzoekstechnieken en therapeutische technieken is in de afgelopen jaren veelvuldig bediscussieerd. Toch spelen deze vaardigheden nog steeds een belangrijke rol in de dagelijkse fysiotherapiepraktijk.

Een begrip van biomechanica, osteokinematica en artrokinematica staat aan de basis van deze vaardigheden. We beginnen dan ook met een opfrissing van de algemene principes van osteo- en artrokinematica van de extremiteiten. Het centrale onderwerp van de cursus is de vaardigheidstraining van manuele mobilisaties van de schouder, elleboog, pols, heup, knie en enkel.

We bespreken de vaardigheden in de context van casuïstiek, waarbij diagnostisch, klinisch en prognostisch redeneren niet ontbreken. De casuïstieken en patiëntgroepen varieert van een jonge patiënt met sporttrauma tot een oudere patiënt met artrose. Aan het einde van de cursus ben je als deelnemer in staat om de vaardigheden correct uit te voeren en om deze doeltreffend te integreren in verschillende contexten.

Daarnaast besteden we in deze cursus aandacht aan je rol om de vaardigheden op een effectieve manier over te brengen op studenten. Hierdoor is deze cursus niet alleen een verrijking van je kennis en kunde, maar draagt deze ook bij aan de verdere professionalisering van jouw docentschap in de fysiotherapieopleiding. We gebruiken tijdens de cursus intervisie om de vaardigheden te bediscussiëren, waarbij ruimte is om werk gerelateerde uitdagingen met elkaar te bespreken.

Doelstellingen

  • De deelnemer is na het volgen van de cursus bekend met de algemene principes van osteo-en artrokinematica binnen de extremiteiten en deze diepgaand kunnen toepassen in de praktijk, niet alleen voor eigen behandelingen maar ook voor het overbrengen van deze kennis op studenten.

  • De deelnemer is in staat na het volgen van deze cursus de aangeboden diagnostische en therapeutische vaardigheden op een hoog niveau en met precisie uit te voeren, wat niet alleen het eigen handelen versterkt maar ook de basis legt voor effectieve instructie aan studenten.
  • De deelnemer is in staat om de diagnostische en therapeutische vaardigheden in de juiste context te plaatsen, rekening houdend met diverse patiëntengroepen en uiteenlopende pathologieën. Hierbij wordt de deelnemer zich bewust van de cruciale rol van deze context. Binnen zijn rol als docent wordt de deelnemer aangemoedigd om deze bewustwording actief te integreren in het onderwijs, met als doel studenten voor te bereiden op het begrijpen en toepassen van deze contextuele benadering in hun eigen professionele praktijk.
  • Op basis van casuïstiek kan de deelnemer kritisch beredeneren welke rol de aangeboden diagnostische en therapeutische vaardigheden spelen binnen een totaal behandelprogramma. Binnen zijn rol als docent wordt de deelnemer aangemoedigd om deze kritische benadering actief te integreren in het onderwijs, met als doel studenten te begeleiden bij het samenstellen van uitgebalanceerde behandelingsplannen.
  • De deelnemer is na het volgen van de cursus in staat om via intervisie werk gerelateerde vraagstukken te bespreken en de rol van de aangeboden vaardigheden te bediscussiëren, waardoor een verdiept begrip ontstaat en praktische toepassing in de professionele context wordt versterkt.

Korte inhoud

Dag 1: Basisprincipes, schouder, elleboog & pols

Ter voorbereiding wordt een digitale kennisclip (hoorcollege) aangeboden om de algemene basisprincipes van osteo- en artrokinematica te herhalen, waar in de eerste cursusdag op terug wordt gekomen. Bij de start van de dag is er aandacht voor de indicaties & contra-indicaties voor het toepassen van manuele mobilisaties binnen de extremiteiten. Startende vanuit deze informatie begint de dag direct vanuit korte casuïsteiken gericht op de schouder, elleboog en pols. Vanuit ‘illness scripts’ wordt een differentiaaldiagnose opgesteld en een inschatting gemaakt welke aandoening de hoogste mate van waarschijnlijkheid heeft. Vervolgens wordt in het kort een therapieplan besproken met de eventuele rol van manuele vaardigheden. Diagnostische en therapeutische vaardigheden komen aan bod en worden uitgebreid geoefend. Hierbij wordt niet alleen de eigen uitvoering geoefend, maar wordt ook de nadruk gelegd op de mogelijkheid om deze vaardigheden op een begrijpelijke wijze over te brengen op studenten binnen een educatieve context. Therapeutische vaardigheden (mobilisaties) worden eveneens geoefend waarbij patiëntvariabelen (o.a. pathofysiologisch substraat, leeftijd, hulpvraag) centraal staan. Het ‘Cockpitmodel’ van Barbaix wordt hierbij als leidraad genomen. Er is nadrukkelijke aandacht voor het plaatsen en bediscussiëren van de vaardigheden in de juiste context van het totale diagnostisch/therapeutisch proces.

Dag 2: Heup, knie & enkel

De tweede dag staat de onderste extremiteit centraal. De meest voorkomende pathologie aan heup en knie betreft artrose. We starten wederom vanuit een (korte) casus artrose heup, waarbij relevante vaardigheden worden geoefend (zowel diagnostisch als therapeutisch). De rol van mobilisaties binnen het totale behandelproces wordt hierbij kritisch bekeken. De knie wordt aan de hand van een tweetal (korte) casussen besproken. Zowel de traumatische als de artrotische knie zullen in het kader van diagnostiek en therapie aan bod komen. Uiteraard is er ruim de tijd om de vaardigheden, zowel diagnostisch als therapeutisch te oefenen. De dag wordt afgesloten met een casus enkelletsel, waarbij wederom diagnostische en therapeutische vaardigheden worden geoefend. Net zoals op dag 1, worden deelnemers aangemoedigd om niet alleen hun eigen vaardigheden te versterken, maar ook om actief na te denken over hoe deze vaardigheden op een begrijpelijke wijze over te brengen zijn op studenten. Dit sluit aan bij het overkoepelende doel van de cursus om niet alleen de praktische bekwaamheid, maar ook het didactisch vermogen van de deelnemers te versterken.

Werkvormen

De dag zal voornamelijk bestaan uit practica. Vaardigheidsonderwijs, klinisch/prognostisch redeneren en didactische vaardigheden worden op een geïntegreerde wijze aangeboden, waarbij afwisseling centraal staat. Aan de hand van korte casuïstiek komen alle relevante diagnostische en therapeutische vaardigheden aan bod. Er zal genoeg ruimte zijn om de vaardigheden goed in te oefenen. Tijdens deze oefensessies wordt tevens specifieke aandacht besteed aan het ontwikkelen van het didactisch vermogen van de deelnemers. Hierbij worden zij aangemoedigd om niet alleen hun eigen vaardigheden te verfijnen, maar ook om actief na te denken over hoe deze kennis en vaardigheden effectief kunnen worden overgebracht op studenten binnen het onderwijs. Benodigde achtergrondkennis wordt tijdens de cursus aangeboden in de vorm van korte PowerPoints, of op voorhand ter voorbereid in de vorm van digitale kennisclips en literatuur.  

Eindniveau

Na voltooiing van deze tweedaagse cursus ben je in staat om de aangeboden diagnostische en therapeutische vaardigheden van de extremiteiten op een hoog niveau en met precisie uit te voeren. Deze vaardigheden op een doelgerichte wijze in de context te plaatsen binnen het diagnostisch en therapeutisch proces, waarbij specifieke aandacht wordt besteed aan diverse patiëntengroepen en uiteenlopende pathologieën. Niet alleen zelfstandig, maar ook als docent deze kennis en vaardigheden op een relevante en begrijpelijke manier over te brengen op studenten, waardoor zij effectief worden voorbereid op hun toekomstige praktijkervaringen. Bovendien ben je in staat om via intervisie werk gerelateerde vraagstukken te bespreken en de rol van de aangeboden vaardigheden te bediscussiëren, wat bijdraagt aan een verdiept begrip en versterkte praktische toepassing in de professionele context. 

Zelfstudie / voorbereiding

De voorbereiding voor de cursus betreft:

  • Het bekijken van online kennisclips over de basisprincipes van osteo- en artrokinematica
  • Het bestuderen van de anatomie van de perifere gewrichten
  • Het bestuderen van specifieke pathologieën van de perifere gewrichten
  • Het formuleren van individuele, specifieke leerdoelen binnen de context van deze cursus

Docent

Drs. Erik Meijer is fysiotherapeut en manueel therapeut (MSc). Daarnaast heeft hij gezondheidswetenschappen gestudeerd aan de Vrij Universiteit Brussel, met als hoofdvakken Advanced Anatomy, Biomechanics en Medical Imaging. Hij is sinds 10 jaar werkzaam als docent aan de SOMT University of Physiotherapy, o.a. als vaardigheidsdocent en skillscoördinator in de module Extremiteiten. Daarnaast is hij praktijkhouder in een gezondheidscentrum te Amersfoort.

Cursusdata

  • Woensdag 2 oktober 2024 van 09.00 - 17.00 uur
  • Woensdag 9 oktober 2024 van 09.00 - 17.00 uur

Tijdsbesteding

De totale tijdsbesteding voor deze scholing bedraagt 16 uur:

  • Twee contactdagen van 6 uur (totaal 12 uur)
  • Voorbereiding: 2 uur per dag (totaal 4 uur)

Aanwezigheidsplicht

Wij hanteren een aanwezigheidsplicht van 100%. Om in aanmerking te komen voor de accreditatiepunten en het deelname certificaat dient de cursist alle dagen aanwezig te zijn en een eventuele verwerkingsopdracht voldoende afgerond te hebben.

Accreditatie

Deze vakinhoudelijke cursus is in aanvraag bij het Kwaliteitshuis Fysiotherapie voor het kwaliteitsregister:

  • KRF NL (KNGF): Algemeen Fysiotherapeut
  • SKF (Keurmerk)

Lunch

De lunch is bij deze cursus inbegrepen en zal via een externe cateraar verzorgd worden.

Locatie

SOMT University of Physiotherapy

N.B. Deze Lifelong learning activiteit vindt doorgang bij voldoende deelname. In geval van annulering worden inschrijvers tijdig op de hoogte gesteld.

Ben je lid van alumnivereniging VASTUS? Dan ontvang je 10% korting op alle LLL events. Alle betalingen van Lifelong Learning cursussen gaan momenteel op rekening.